Anexa II
INSTRUCȚIUNIINSTRUCȚIUNIINSTRUCȚIUNIINSTRUCȚIUNIINSTRUCȚIUNIINSTRUCȚIUNIINSTRUCȚIUNIINSTRUCȚIUNIINSTRUCȚIUNIINSTRUCȚIUNI
INSTRUCȚIUNI DE COMPLETARE A FORMULARELOR
de completare a formularului "Declarație de venit global"
Declarația se completează și se depune anual de către persoanele fizice române cu domiciliul în România care obțin venituri din activități independente, venituri din salarii și venituri din cedarea folosinței bunurilor, atât din România, cat și din străinătate.
Sunt exceptate persoanele fizice cu domiciliul în România care realizează venituri dintr-o singura sursa, sub forma de salarii de la funcția de baza, și pentru care angajatorul întocmește Fișa fiscală (FF1).
- până la data de 31 martie a anului următor celui de realizare a venitului, la organul fiscal în a cărui raza teritorială își are domiciliul contribuabilul;
- în termen de 5 zile de la încetarea activității, în cazul contribuabililor care încetează sa mai aibă domiciliul în România;
- ori de câte ori contribuabilul constata erori în declarația depusa anterior (prin completarea unei declarații rectificative), situație în care se va înscrie "X" în casuta prevăzută în acest scop.
Declarația rectificativa se poate depune până în momentul inițierii de către organul fiscal a unei acțiuni de control fiscal privind perioada la care se referă.
Declarația de venit se completează pe baza datelor din declarațiile lunare privind veniturile din salarii din străinătate obținute de contribuabilii care desfășoară activitate în România, din declarațiile speciale și din alte documente prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificările și completările ulterioare, înscriindu-se cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute de formular, utilizându-se pix cu mina de culoare neagra.
Declarația se completează în doua exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui raza teritorială își are domiciliul contribuabilul;
- copia se păstrează de contribuabil.
Declarația de venit se pune gratuit la dispoziție contribuabilului, la solicitarea acestuia.
ATENȚIE: În casutele care rămân necompletate nu se va înscrie nici un semn grafic care să semnifice lipsa datelor (-, x, / etc.), spațiul rămânând gol.
Date de identificare a contribuabilului
Se completează de către toți contribuabilii care, potrivit legii, au obligația să depună aceasta declarație, inscriind cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute de formular.
Codul numeric personal se va înscrie din cartea de identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui contribuabil.
În cazul completării declarației de către reprezentantul fiscal, datele înscrise vor fi cele ale contribuabilului în numele căruia acționează.
Unitatea fiscală la care s-a depus ultima declarație de venit global
Se va înscrie unitatea fiscală unde s-a depus ultima declarație de venit global. Pentru anul 2000 aceasta rubrica nu se va completa.
Se completează de către contribuabilii care au conturi bancare.
A. Venit net din activități independente
Se completează de către contribuabilii care obțin, în mod individual sau într-o formă de asociere, venituri din activități independente desfășurate pe teritoriul României.
Pentru contribuabilii care obțin venituri din activități independente din mai multe surse se va înscrie suma totală a venitului net/pierderii fiscale, calculată prin însumarea veniturilor nete/pierderilor fiscale din fiecare declarație specială privind venitul din activități independente, pe tipuri de venit, depusa pentru fiecare sursa de venit.
A1. Comerciale - se completează de către contribuabilii care obțin în mod individual venituri realizate din fapte de comerț și din prestări de servicii, altele decât cele realizate din profesii liberale, precum și venituri din practicarea unei meserii.
rd. 1. Venit net - se înscrie suma calculată prin însumarea venitului net din activități comerciale, realizat din toate sursele, preluat din rd. 3 "Venit net" din Declarația specială privind veniturile din activități independente - comerciale, depusa pentru fiecare sursa.
rd. 2. Pierdere fiscală - se înscrie suma calculată prin însumarea pierderii fiscale din activități comerciale, realizată din toate sursele, preluată din rd. 4 "Pierdere fiscală" din Declarația specială privind veniturile din activități independente - comerciale, depusa pentru fiecare sursa.
A2. Profesii liberale - se completează de către contribuabilii care obțin venituri din prestări de servicii cu caracter profesional, desfășurate în mod individual, în domeniul științific, literar, artistic și educativ.
rd. 3. Venit net - se înscrie suma calculată prin însumarea venitului net din exercitarea unei profesii liberale realizat din toate sursele, preluat din rd. 3 "Venit net" din Declarația specială privind veniturile din activități independente - profesii liberale, depusa pe fiecare sursa.
rd. 4. Pierdere fiscală - se înscrie suma calculată prin însumarea pierderii fiscale din exercitarea unei profesii liberale, realizată din toate sursele, preluată din rd. 4 "Pierdere fiscală" din Declarația specială privind veniturile din activități independente - profesii liberale, depusa pe fiecare sursa.
A3. Stabilit pe baza normelor de venit - se completează de către contribuabilii care desfășoară activități independente pe cont propriu, singuri, fără salariați sau colaboratori, într-un punct fix sau ambulant, având un singur obiect de activitate înscris în autorizația de funcționare, impusi pe bază de norme de venit.
rd. 5. Norma de venit - se înscrie suma reprezentând norma de venit, comunicată de organul fiscal, corespunzătoare perioadei lucrate.
Norma de venit se reduce proporțional cu perioada nelucrata, la cererea contribuabilului. Cererea va fi însoțită de documente justificative, care să dovedească întreruperile temporare de activitate din cursul anului, datorate unor accidente, spitalizari sau altor cauze obiective.
A4. Drepturi de proprietate intelectuală - se completează de către contribuabilii care obțin venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală: industriale (brevete de invenție, know-how, mărci înregistrate, franciza etc.), precum și a drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe de autor.
rd. 6. Venit net - se înscrie suma calculată prin însumarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuală, realizat din toate sursele, preluat din rd. 5 "Venit net" din Declarația specială privind veniturile din activități independente - drepturi de proprietate intelectuală, depusa pentru fiecare sursa.
rd. 7. Pierdere fiscală - se înscrie suma calculată prin însumarea pierderii fiscale din drepturi de proprietate intelectuală realizată din toate sursele, preluată din rd. 6 "Pierdere fiscală" din Declarația specială privind veniturile din activități independente - drepturi de proprietate intelectuală, depusa pentru fiecare sursa.
A5. Din asociere - se completează de către contribuabilii care desfășoară activități independente într-o formă de asociere.
rd. 8. Venit net distribuit - se preia suma înscrisă la rd. 1 din Declarația specială privind veniturile din activități independente realizate într-o formă de asociere, reprezentând venitul net distribuit asociatului.
rd. 9. Pierdere fiscală distribuita - se preia suma înscrisă la rd. 2 din Declarația specială privind veniturile din activități independente realizate într-o formă de asociere, reprezentând pierderea fiscală distribuita asociatului.
A6. Rezultatul net din activități independente, desfășurate în anul de raportare
rd. 10. Total venituri nete - se va înscrie suma calculată prin însumarea venitului net pe tipuri de activități, respectiv a datelor înscrise la rd. 1, rd. 3, rd. 5, rd. 6 și rd. 8.
rd. 11. Total pierderi fiscale - se va înscrie suma calculată prin însumarea pierderii fiscale pe tipuri de activități independente, respectiv a datelor înscrise la rd. 2, rd. 4, rd. 7 și rd. 9.
rd. 12. Venit net din activități independente - se va înscrie diferența dintre total venituri nete (rd. 10) și total pierderi fiscale (rd. 11), dacă totalul veniturilor nete este mai mare decât totalul pierderilor fiscale.
rd. 13. Pierdere fiscală din activități independente - se va înscrie diferența dintre total pierderi fiscale (rd. 11) și total venituri nete (rd. 10), dacă totalul veniturilor nete este mai mic decât totalul pierderilor fiscale.
Se completează de către contribuabilii care obțin venituri din salarii și asimilate acestora.
rd. 14. Venit net din salarii, realizat la funcția de baza - se completează de contribuabilii care realizează venituri din salarii în baza unui contract individual de muncă;
- se preia suma înscrisă la rd. 14, col. 1 din formularul Fișa fiscală 1 (FF1).
rd. 15. Venit net din salarii, realizat în afară funcției de baza - se completează de contribuabilii care realizează venituri din salarii în baza unei convenții civile;
- se preia suma înscrisă la rd. 13, col. 1 din formularul Fișa fiscală 2 (FF2), reprezentând venit baza de calcul.
rd. 16. Venit net calculat pentru salarii primite din străinătate pentru activitatea desfășurată în România - se va înscrie, după caz:
- suma calculată prin cumularea venitului net declarat luna de luna, preluat de la rd. 3 din Declarația privind veniturile sub forma de salarii din străinătate obținute de către persoanele fizice române cu domiciliul în România care desfășoară activitate în România și de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice și posturilor consulare acreditate în România;
- suma înregistrată la rd. 14, col. 1 din formularul Fișa fiscală 1 (FF1), în situația în care angajatorul a optat pentru completarea acestui formular;
- suma înregistrată la rd. 13, col. 1 din formularul Fișa fiscală 2 (FF2), în situația în care angajatorul a optat pentru completarea acestui formular.
rd. 17. Total venit net din salarii - se va înscrie suma calculată prin însumarea venitului net din salarii, respectiv a datelor înscrise la rd. 14, rd. 15 și rd. 16.
C. Venit net din cedarea folosinței bunurilor
Se completează de către contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor aflate pe teritoriul României.
rd. 18. Venit net - se preia suma de la rd. 5 "Venit net" din Declarația specială privind venitul din cedarea folosinței bunurilor. Pentru contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din mai multe surse se va înscrie suma totală a venitului net obținut prin însumarea veniturilor nete din fiecare Declarație specială privind venitul din cedarea folosinței bunurilor depusa pentru fiecare sursa de venit.
Se completează de către contribuabilii care realizează venituri din străinătate, pe baza datelor din Declarația specială privind veniturile din străinătate, depusa pentru fiecare țara, astfel:
rd. 19. Venit - se înscrie suma rezultată din însumarea veniturilor nete pe categorii de venituri, preluate din toate declarațiile speciale privind veniturile din străinătate, depuse în anul fiscal de raportare (din toate sursele);
rd. 20. Pierdere fiscală - se înscrie suma rezultată din însumarea pierderilor fiscale pe categorii de venituri, preluate din toate declarațiile speciale privind veniturile din străinătate, depuse în anul fiscal de raportare (din toate sursele).
E. Plati anticipate în contul impozitului pe venit
Se înscriu datele referitoare la plățile anticipate în contul impozitului pe venit, efectuate de către contribuabili în cursul anului de raportare.
rd. 21 - rd. 23 - se înscrie suma reprezentând plățile anticipate efectuate în contul impozitului pe venit în baza Deciziei de impunere pentru plati anticipate privind veniturile din activități independente, comunicată de organul fiscal.
rd. 24 - se preia suma înscrisă la rd. 14, col. 5 din Fișa fiscală 1 (FF1).
rd. 25 - se preia suma înscrisă la rd. 13, col. 2 din Fișa fiscală 2 (FF2).
rd. 26 - se înscrie suma reprezentând impozitul anual pe venitul din salarii, calculată prin cumularea plăților lunare efectuate în baza Declarației privind veniturile sub forma de salarii din străinătate obținute de către persoanele fizice române cu domiciliul în România care desfășoară activitate în România și de persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice și posturilor consulare acreditate în România.
rd. 27 - se înscrie suma reprezentând plățile anticipate efectuate în contul impozitului pe venit, în baza Deciziei de impunere pentru plati anticipate privind veniturile din cedarea folosinței bunurilor, comunicată de organul fiscal.
rd. 28 - se înscrie suma reprezentând totalul plăților anticipate efectuate în contul impozitului pe venit.
F. Venituri scutite realizate în anul fiscal de raportare
Se va completa de către contribuabilii care realizează venituri din activități independente și din salarii, scutite la plata impozitului pe venit, conform legislației specifice.
rd. 29. Venit net din activități independente - se înscrie venitul net realizat din activități independente desfășurate în perioada de scutire.
rd. 30. Pierdere fiscală din activități independente - se înscrie pierderea fiscală realizată din activități independente desfășurate în perioada de scutire.
rd. 31. Venit net din salarii - se înscrie venitul net din salarii realizat de persoanele fizice care desfășoară activitățile prevăzute în Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 9/2000.
G. Documente justificative anexate pentru determinarea coeficienților de deduceri personale suplimentare
Se completează de către contribuabilii care realizează venituri sub forma de salarii în afară funcției de baza, din activități independente și din cedarea folosinței bunurilor și venituri din străinătate și care nu au beneficiat în cursul anului de deduceri personale.
Se va înscrie "X" în casuta corespunzătoare din documentele justificative anexate la declarație, care atesta situația proprie și a persoanelor aflate în întreținere.
Documentele justificative vor fi prezentate de contribuabil în copie și în original, în vederea verificării și certificării de către organul fiscal.
Contribuabilii care vor transmite declarația de venit global prin posta vor anexa la aceasta declarație copii legalizate de pe documentele justificative care atesta dreptul la deduceri personale suplimentare.
Date de identificare a reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligațiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentantul fiscal desemnat de contribuabil, inclusiv contul bancar al acestuia, dacă exista.
de completare a formularului "Declarație specială privind veniturile din activități independente realizate într-o formă de asociere"
Declarația se completează și se depune de către persoanele fizice care realizează venituri în bani și/sau în natura într-o formă de asociere din:
- activități care constituie fapte de comerț, prestări de servicii, altele decât cele din profesii liberale, sau din practicarea unei meserii, inclusiv din activități adiacente;
- prestări de servicii în domeniul științific, literar, artistic și educativ, inclusiv din activități adiacente;
- valorificarea sub orice formă a drepturilor de proprietate intelectuală.
- anual, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a realizat venitul;
- în termen de 5 zile de la încetarea activității, în cazul contribuabililor care încetează sa mai aibă domiciliul în România;
- ori de câte ori contribuabilul constata erori în declarația depusa anterior, prin completarea unei declarații rectificative, situație în care va înscrie "X" în casuta special prevăzută în formular în acest scop.
Declarația rectificativa se poate depune până în momentul inițierii de către organul fiscal a unei acțiuni de control fiscal privind perioada la care se referă.
Declarația se completează în doua exemplare:
● la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul asociației din care face parte contribuabilul. În cazul în care activitatea se desfășoară în mai multe puncte de lucru situate în raza teritorială a mai multor organe fiscale, declarația se va depune la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul principal;
● la organul fiscal de domiciliu, în cazul contribuabililor care încetează sa mai aibă domiciliul în România;
- copia se păstrează de către contribuabil.
Declarația se pune gratuit la dispoziție contribuabilului, la solicitarea acestuia.
Date de identificare a contribuabilului
Se completează de către toți contribuabilii care, potrivit legii, au obligația să depună aceasta declarație sau de reprezentanții fiscali ai acestora, inscriind cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute de formular.
Adresa - persoanele fizice române vor completa domiciliul, iar ceilalți contribuabili, reședința în România.
Cod numeric personal/număr de identificare fiscală - se va înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui contribuabil ori numărul atribuit persoanelor fizice fără domiciliu în România de către Ministerul Finanțelor cu ocazia înregistrării fiscale, după caz.
Se completează de către contribuabilii care au conturi bancare.
A. Date privind activitatea desfășurată
Se completează de către contribuabili sau de către reprezentanții fiscali ai acestora.
Felul activității - se vor înscrie tipul de activitate prevăzut în autorizația de funcționare sau în contractul de asociere, precum și codul CAEN al activității desfășurate.
Forma de organizare - se va înscrie tipul de asociere din care face parte contribuabilul.
Denumirea - se completează cu numele asociației în cadrul căreia își desfășoară activitatea contribuabilul, asa cum rezultă din certificatul de înregistrare fiscală al acesteia.
Sediul principal de desfășurare a activității - se va completa adresa sediului principal de desfășurare a activității. În cazul în care activitatea se desfășoară prin mai multe puncte de lucru, se va completa cu adresa sediului principal de desfășurare a activității.
Autorizație - se vor înscrie numărul autorizației de funcționare care atesta dreptul asociației de a-și desfășura activitatea, emisă potrivit reglementărilor legale, data emiterii acesteia, precum și denumirea organului care a eliberat autorizația.
Contract de asociere - se vor înscrie numărul sub care contractul de asociere a fost înregistrat la organul fiscal în raza căruia își are sediul asociația, precum și data înregistrării acestuia.
Cota de participare - se va înscrie cota procentuală de participare la veniturile și la pierderile asociației, prevăzută pentru contribuabilul asociat, conform contractului de asociere.
Data începerii activității - se va înscrie data înregistrării contractului de asociere la organul fiscal.
Data încetării activității - se va înscrie data încetării activității, prevăzută în contractul de asociere.
B. Venit net din activități independente, stabilit pe baza datelor din evidența contabilă în partida simpla
rd. 1. Venit net distribuit din asociație - se va prelua suma înscrisă în col. 5, rândul corespunzător contribuabilului, din tabelul prevăzut în Declarația anuală de venit depusa de asociația fără personalitate juridică, reprezentând venitul net din asociere realizat în anul fiscal de raportare și distribuit asociatului, conform cotei procentuale de participare prevăzute în contract.
rd. 2. Pierdere fiscală din asociație - se va prelua suma înscrisă în col. 6, rândul corespunzător contribuabilului, din tabelul prevăzut în Declarația anuală de venit depusa de asociația fără personalitate juridică, reprezentând pierderea fiscală din asociere realizată în anul fiscal de raportare și distribuita asociatului, conform cotei procentuale de participare prevăzute în contract.
C. Plati anticipate cu titlu de impozit pe venit
Tabel - se înscriu datele referitoare la plățile anticipate cu titlu de impozit pe venit, efectuate de contribuabil în cursul anului, pe baza deciziei de impunere transmise de organul fiscal: felul documentului de plată, seria/numărul, data emiterii, suma plătită.
Date de identificare a reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligațiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentanții fiscali desemnați de contribuabili, inclusiv contul bancar al acestora, dacă exista.
de completare a formularului "Declarație specială privind veniturile din străinătate"
Declarația se completează și se depune de către persoanele fizice române cu domiciliul în România, care realizează venituri din activități independente, venituri din salarii și venituri din cedarea folosinței bunurilor, din străinătate.
Contribuabilii vor depune câte o declarație pentru fiecare țara - sursa a veniturilor, inscriind veniturile realizate în țara respectiva.
- anual, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a realizat venitul;
- ori de câte ori contribuabilul constata erori în declarația depusa anterior, prin completarea unei declarații rectificative, situație în care se va înscrie "X" în casuta special prevăzută în formular în acest scop.
Declarația rectificativa se poate depune până în momentul inițierii de către organul fiscal a unei acțiuni de control fiscal privind perioada la care se referă.
Declarația se completează în doua exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contribuabilului;
- copia se păstrează de contribuabil.
Declarația se pune gratuit la dispoziție contribuabilului, la solicitarea acestuia.
Date de identificare a contribuabilului
Se completează de către toți contribuabilii care, potrivit legii, au obligația depunerii acestei declarații, inscriind cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute în formular.
În cazul completării declarației de către reprezentantul fiscal, datele înscrise vor fi cele ale contribuabilului în numele căruia acționează.
Adresa - persoanele fizice române vor completa domiciliul, iar ceilalți contribuabili, reședința în România.
Cod numeric personal - se va înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui contribuabil.
Se completează de către contribuabilii care au conturi bancare deschise la instituții bancare aflate pe teritoriul României.
A. Date privind activitatea desfășurată
Se completează de către contribuabili sau de către reprezentanții fiscali desemnați ai acestora.
Felul activității principale - se va înscrie tipul activității desfășurate.
Forma de organizare - se va înscrie modul de desfășurare a activității de către contribuabil.
Statul în care s-a realizat venitul - se va completa cu denumirea tarii în care contribuabilul a realizat venitul declarat.
Data începerii activității - se va înscrie data de la care contribuabilul desfășoară activitatea în străinătate.
Data încetării activității - se va înscrie data până la care contribuabilul a desfășurat activitatea în străinătate.
Se completează de către contribuabilii care obțin venituri din străinătate din activități independente, din salarii sau din cedarea folosinței bunurilor.
Sumele se declara atât în valută tarii în care au fost obținute, cat și transformate în lei conform art. 47 din Ordonanța Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit. Pentru valutele necotate de Banca Naționala a României transformarea în lei se va face prin intermediul dolarului S.U.A.
rd. 1. Venit din activități independente - se va înscrie suma reprezentând venitul impozabil realizat din străinătate din activități independente în anul fiscal de raportare.
rd. 2. Pierdere fiscală din activități independente - se va înscrie suma reprezentând pierderea din străinătate realizată din activități independente în anul fiscal de raportare.
rd. 3. Venit din salarii - se va înscrie venitul impozabil realizat de contribuabil din străinătate, din activitatea desfășurată în baza unui contract de muncă.
rd. 4. Venit din cedarea folosinței bunurilor - se va înscrie suma reprezentând venitul impozabil din cedarea folosinței bunurilor, obținut din străinătate de proprietar sau uzufructuar.
C. Impozit plătit în străinătate
Se completează de către contribuabilii care, pentru același venit și în decursul aceleiași perioade impozabile, sunt supuși impozitului pe venit atât pe teritoriul României, cat și în străinătate.
Se va înscrie suma reprezentând impozitul pe venit plătit în străinătate, pentru care statul respectiv și-a exercitat dreptul de deducere.
Tabel - se înscriu datele referitoare la impozitul efectiv plătit în străinătate, direct sau prin reținere la sursa, pentru venitul obținut în străinătate: categoria de venit, autoritatea fiscală emitenta din statul în care a fost realizat venitul, seria/numărul, data emiterii și suma plătită reprezentând impozit pe venit.
Date de identificare a reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligațiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentanții fiscali desemnați de contribuabili, inclusiv contul bancar al acestora, dacă exista.
de completare a formularului "Declarație specială privind veniturile din activități independente - comerciale"
Declarația se completează și se depune de către persoanele fizice care realizează venituri în bani și/sau în natura, în mod individual, din activități care constituie fapte de comerț, din prestări de servicii, altele decât cele din profesii liberale sau din practicarea unei meserii, inclusiv din activități adiacente, pentru care venitul net se determina în sistem real.
Persoanele fizice care obțin venituri din mai multe surse vor depune câte o declarație specială pentru fiecare sursa.
- anual, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a realizat venitul;
- în termen de 5 zile de la încetarea activității, în cazul contribuabililor care încetează sa mai aibă domiciliul în România;
- ori de câte ori contribuabilul constata erori în declarația depusa anterior, prin completarea unei declarații rectificative, situație în care va înscrie "X" în casuta special prevăzută în formular în acest scop.
Declarația rectificativa se poate depune până în momentul inițierii de către organul fiscal a unei acțiuni de control fiscal privind perioada la care se referă.
Declarația se completează în doua exemplare:
- la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul în care se desfășoară activitatea. În cazul în care activitatea se desfășoară în mai multe puncte de lucru situate în raza teritorială a altor organe fiscale, declarația se va depune la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul principal;
- la organul fiscal de domiciliu, în cazul contribuabililor care încetează sa mai aibă domiciliul în România;
● copia se păstrează de către contribuabil.
Declarația se pune gratuit la dispoziție contribuabilului, la solicitarea acestuia.
Date de identificare a contribuabilului
Se completează de către toți contribuabilii care, potrivit legii, au obligația să depună aceste declarații sau de reprezentanții fiscali ai acestora, după caz, inscriind cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute în formular.
Adresa - persoanele fizice române vor completa domiciliul, iar ceilalți contribuabili, reședința în România.
Cod numeric personal/număr de identificare fiscală - se va înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui contribuabil ori numărul atribuit persoanelor fizice fără domiciliu în România de către Ministerul Finanțelor cu ocazia înregistrării fiscale, după caz.
Se completează de către contribuabilii care au conturi bancare.
A. Date privind activitatea desfășurată
Se completează de către contribuabili sau de către reprezentanții fiscali ai acestora.
Felul activității - se vor înscrie tipul de activitate prevăzut în autorizația de funcționare sau în contractul civil încheiat în conformitate cu Codul comercial, în baza căruia s-a făcut înregistrarea fiscală la organul fiscal și care atesta dreptul contribuabilului de a desfășura activitate comercială, precum și codul CAEN al activității desfășurate.
Sediul principal de desfășurare a activității - se va completa adresa sediului principal de desfășurare a activității. În cazul în care activitatea se desfășoară prin mai multe puncte de lucru, se va completa cu adresa sediului principal de desfășurare a activității.
Autorizație/contract - se vor înscrie numărul autorizației de funcționare care atesta dreptul contribuabilului de a desfășura activitate comercială, emisă în baza Decretului-lege nr. 54/1990, data emiterii acesteia, precum și denumirea organului care a eliberat autorizația. Pentru contribuabilii care desfășoară activități în baza unui contract de prestări de servicii, de comision, de mandat, de reprezentare și alte asemenea contracte încheiate în conformitate cu prevederile Codului comercial se vor înscrie numărul și data contractului.
Data începerii activității - se înscriu data eliberării autorizației de funcționare, data încheierii contractului de comision, de mandat, de reprezentare și altele asemenea, în cazul contribuabililor care desfășoară activitate comercială în mod independent.
Data încetării activității - se înscrie data încetării activității prevăzute în contractul de comision, de mandat, de reprezentare și altele, în cazul contribuabililor care desfășoară activități în baza unui asemenea contract.
Persoanele fizice autorizate care încetează activitatea în cursul anului vor înscrie data depunerii autorizației de funcționare la organul fiscal.
B. Venit net din activități comerciale stabilit pe baza datelor din evidența contabilă în partida simpla
rd. 1. Venit brut - se vor înscrie veniturile în bani și/sau echivalentul veniturilor în natura încasate în anul de raportare atât din activitatea de baza, cat și din activități adiacente. În cazul în care activitatea se desfășoară prin mai multe puncte de lucru, se înscrie suma reprezentând totalul veniturilor brute realizate din activități comerciale, pe fiecare punct de lucru.
rd. 2. Cheltuieli deductibile - se înscriu cheltuielile efectuate în vederea realizării venitului, cu condiția să fie efectuate în interesul direct al activității, sa corespundă unor cheltuieli efective, să fie justificate cu documente și să fie cuprinse în cheltuielile exercițiului financiar al anului în cursul căruia au fost plătite. În cazul în care activitatea se desfășoară prin mai multe puncte de lucru, se înscrie suma reprezentând totalul cheltuielilor deductibile aferente veniturilor realizate din activități comerciale, pe fiecare punct de lucru.
rd. 3. Venit net - se înscrie diferența dintre venitul brut și cheltuielile aferente deductibile, dacă venitul brut este mai mare decât cheltuielile deductibile, respectiv dacă suma de la rd. 1 este mai mare decât suma de la rd. 2.
rd. 4. Pierdere fiscală - se înscrie diferența dintre venitul brut și cheltuielile deductibile, dacă venitul brut este mai mic decât cheltuielile deductibile, respectiv dacă suma de la rd. 1 este mai mica decât suma de la rd. 2.
C. Plati anticipate cu titlu de impozit pe venit
Tabel - se înscriu datele referitoare la plățile anticipate cu titlu de impozit pe venit, efectuate de contribuabil în cursul anului, pe baza deciziei de impunere transmise de organul fiscal: felul documentului de plată, seria/numărul documentului, data emiterii și suma plătită.
Date de identificare a reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligațiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentanții fiscali desemnați de contribuabili, inclusiv contul bancar al acestora, dacă exista.
de completare a formularului "Declarație specială privind veniturile din activități independente - profesii liberale"
Declarația se completează și se depune anual de către persoanele fizice care realizează în mod individual venituri din prestări de servicii în domeniul științific, literar, artistic și educativ și pentru care venitul net se determina în sistem real.
Persoanele fizice care obțin venituri din mai multe surse vor depune câte o declarație specială pentru fiecare sursa.
- anual, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a realizat venitul;
- în termen de 5 zile de la încetarea activității, în cazul contribuabililor care încetează sa mai aibă domiciliul în România;
- ori de câte ori contribuabilul constata erori în declarația depusa anterior, prin completarea unei declarații rectificative, situație în care se va înscrie "X" în casuta special prevăzută în formular în acest scop.
Declarația rectificativa se poate depune până în momentul inițierii de către organul fiscal a unei acțiuni de control fiscal privind perioada la care se referă.
Declarația se completează în doua exemplare:
- la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul în care se desfasuara activitatea. În cazul în care activitatea se desfășoară în mai multe puncte de lucru situate în raza teritorială a altor organe fiscale, declarația se va depune la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul principal de desfășurare a activității;
- la organul fiscal de domiciliu, în cazul contribuabililor care încetează sa mai aibă domiciliul în România;
● copia se păstrează de către contribuabil.
Declarația se pune gratuit la dispoziție contribuabilului, la solicitarea acestuia.
Date de identificare a contribuabilului
Se completează de către contribuabilii care, potrivit legii, au obligația depunerii acestei declarații sau de către reprezentanții fiscali ai acestora, inscriind cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute de formular.
Adresa - persoanele fizice române vor completa domiciliul, iar ceilalți contribuabili, reședința în România.
Cod numeric personal/număr de identificare fiscală - se va înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui contribuabil ori numărul atribuit persoanelor fizice fără domiciliu în România de către Ministerul Finanțelor cu ocazia înregistrării fiscale, după caz.
Se completează de către contribuabilii care au conturi bancare.
A. Date privind activitatea desfășurată
Se completează de către contribuabili sau de către reprezentanții fiscali desemnați ai acestora.
Felul activității - se vor înscrie tipul de activitate prevăzut în autorizația de funcționare care atesta dreptul contribuabilului de a desfășura o profesie liberala, precum și codul CAEN al activității desfășurate.
Sediul principal de desfășurare a activității - se completează adresa sediului principal de desfășurare a activității. În cazul în care activitatea se desfășoară prin mai multe puncte de lucru, se va completa adresa sediului principal de desfășurare a activității.
Autorizație - se completează de către toți contribuabilii care desfășoară o profesie liberala, în mod individual;
- se înscriu numărul autorizației care atesta dreptul contribuabilului de a exercita o profesie liberala, data emiterii acesteia, precum și denumirea organului care a eliberat autorizația.
Data începerii activității - se înscrie data eliberării autorizației care atesta dreptul de desfășurare a unei profesii liberale, în cazul contribuabililor care desfășoară activitatea în mod independent.
Data încetării activității - se înscrie data încetării activității, dacă este cazul.
B. Venit net din exercitarea unei profesii liberale, stabilit pe baza datelor din evidența contabilă în partida simpla
rd. 1. Venit brut - se vor înscrie veniturile în bani și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natura încasate în anul de raportare atât din activitatea de baza, cat și din activități adiacente. În cazul în care activitatea se desfășoară prin mai multe puncte de lucru, se va înscrie suma reprezentând totalul veniturilor brute realizate din exercitarea unei profesii liberale pe fiecare punct de lucru.
rd. 2. Cheltuieli deductibile - se vor înscrie cheltuielile efectuate în vederea realizării venitului, cu condiția să fie efectuate în interesul direct al activității, sa corespundă unor cheltuieli efective, să fie justificate cu documente și să fie cuprinse în cheltuielile exercițiului financiar al anului în cursul căruia au fost plătite. În cazul în care activitatea se desfășoară prin mai multe puncte de lucru, se va înscrie suma reprezentând totalul cheltuielilor deductibile aferente veniturilor realizate din exercitarea unei profesii liberale pe fiecare punct de lucru.
rd. 3. Venit net - se va înscrie diferența dintre venitul brut și cheltuielile aferente deductibile, dacă venitul brut este mai mare decât cheltuielile deductibile, respectiv dacă suma de la rd. 1 este mai mare decât suma de la rd. 2.
rd. 4. Pierdere fiscală - se va înscrie diferența dintre venitul brut și cheltuielile aferente deductibile, dacă venitul brut este mai mic decât cheltuielile deductibile, respectiv dacă suma de la rd. 1 este mai mica decât suma de la rd. 2.
C. Plati anticipate cu titlu de impozit
Tabel - se înscriu, potrivit cerințelor formularului, datele referitoare la plățile anticipate cu titlu de impozit pe venit, efectuate în cursul anului, pe baza deciziei de impunere transmise de organul fiscal: felul documentului de plată, seria/numărul documentului, data emiterii, suma plătită.
Date de identificare a reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligațiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentanții fiscali desemnați de contribuabili, inclusiv contul bancar al acestora, dacă exista.
de completare a formularului "Declarație specială privind veniturile din activități independente - drepturi de proprietate intelectuală"
Declarația se completează și se depune anual de către contribuabilii care realizează venituri în bani și/sau în natura provenind din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală (valorificarea drepturilor industriale: brevete de invenție, know-how, mărci înregistrate, franciza; drepturi de autor, inclusiv a drepturilor conexe).
Persoanele fizice care obțin venituri din mai multe surse vor depune câte o declarație specială pentru fiecare sursa.
- anual, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a realizat venitul;
- în termen de 5 zile de la încetarea activității, în cazul contribuabililor care încetează sa mai aibă domiciliul în România;
- ori de câte ori contribuabilul constata erori în declarația anterioară, prin completarea unei declarații rectificative, situație în care se va înscrie "X" în casuta special prevăzută în formular în acest scop.
Declarația rectificativa se poate depune până în momentul inițierii de către organul fiscal a unei acțiuni de control fiscal privind perioada la care se referă.
Declarația se completează în doua exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui raza teritorială își are domiciliul contribuabilul;
- copia se păstrează de contribuabil.
Declarația se pune gratuit la dispoziție contribuabilului, la solicitarea acestuia.
Date de identificare a contribuabilului
Se completează de către toți contribuabilii care, potrivit legii, au obligația depunerii acestei declarații sau de către reprezentanții fiscali ai acestora, după caz, inscriind cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute de formular.
Adresa - persoanele fizice române vor completa domiciliul, iar ceilalți contribuabili, reședința în România.
Cod numeric personal/număr de identificare fiscală - se va înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui contribuabil ori numărul atribuit persoanelor fizice fără domiciliu în România de către Ministerul Finanțelor cu ocazia înregistrării fiscale, după caz.
Se completează de către contribuabilii care au conturi bancare.
A. Date privind activitatea desfășurată
Se completează de către contribuabili sau de către reprezentanții fiscali desemnați ai acestora.
Felul activității - se va înscrie activitatea desfășurată.
Contract - se completează numai de către contribuabilii care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală în baza unui contract;
- se vor înscrie numărul contractului și data emiterii acestuia.
B. Venit net din drepturi de proprietate intelectuală
rd. 1. Venit brut - se vor înscrie veniturile în bani și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natura încasate din valorificarea sub orice formă a drepturilor de proprietate intelectuală în anul de raportare.
rd. 2. Cheltuieli deductibile - se completează de către contribuabilii care au optat pentru determinarea venitului net în sistem real, pe baza datelor din evidența contabilă în partida simpla. Se înscriu cheltuielile efectuate în vederea realizării venitului, cu condiția să fie efectuate în interesul direct al activității, sa corespundă unor cheltuieli efective, să fie justificate cu documente și să fie cuprinse în cheltuielile exercițiului financiar al anului în cursul căruia au fost plătite.
rd. 3. Cheltuieli forfetare (rd. 1x25%) - se completează de către contribuabilii pentru care venitul net se determina prin scăderea din venitul brut a cotei forfetare de cheltuieli de 25%.
rd. 4. Cheltuieli forfetare (rd. 1x40%) - se completează de către contribuabilii care realizează venituri din drepturi de autor aferente operelor de arta monumentala.
rd. 5. Venit net - se va înscrie suma reprezentând diferența dintre venitul brut și cheltuielile aferente, respectiv se scade rd. 2, rd. 3 sau rd. 4, după caz, din rd. 1.
rd. 6. Pierdere fiscală - se completează numai de către contribuabilii care determina venitul net/pierderea în sistem real, pe baza datelor din evidența contabilă în partida simpla, și care în anul de declarare au înregistrat pierderi. Se va înscrie rezultatul negativ rămas după scăderea din suma reprezentând venitul brut a cheltuielilor aferente deductibile, respectiv se scade rd. 1 din rd. 2.
C. Date de identificare a plătitorului de venit și impozitul reținut
Tabel - se înscriu datele de identificare a plătitorului de venit și sumele reținute prin stopaj la sursa de acesta din venitul brut realizat de contribuabil, ca plati anticipate, în contul impozitului pe venit.
Date de identificare a reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligațiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentanții fiscali desemnați de contribuabili, inclusiv contul bancar al acestora, dacă exista.
de completare a formularului "Declarație specială privind veniturile din cedarea folosinței bunurilor"
Declarația se completează și se depune de către contribuabilii care realizează venituri în bani și/sau în natura provenind din închirieri și subinchirieri de bunuri mobile și imobile, precum și din arendarea terenurilor agricole, în calitate de proprietari, uzufructuari sau alți deținători legali.
Persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din mai multe surse vor depune câte o declarație specială pentru fiecare sursa.
În cazul închirierii/arendării bunurilor deținute în comun fiecare coproprietar va completa și va depune câte o declarație, corespunzător cotei care îi revine din proprietate.
- anual, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a realizat venitul;
- în termen de 5 zile de la încetarea activității, în cazul contribuabililor care încetează sa mai aibă domiciliul în România;
- ori de câte ori contribuabilul constata erori în declarația depusa anterior, prin completarea unei declarații rectificative, situație în care se va înscrie "X" în casuta special prevăzută în formular în acest scop.
Declarația rectificativa se poate depune până în momentul inițierii de către organul fiscal a unei acțiuni de control fiscal privind perioada la care se referă.
Declarația se completează în doua exemplare:
- la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla bunul a cărui folosință este cedata, pentru bunurile imobile;
- la organul fiscal de domiciliu, pentru bunurile mobile;
- copia se păstrează de către contribuabil.
Declarația se pune gratuit la dispoziție contribuabilului, la solicitarea acestuia.
Date de identificare a contribuabilului
Se completează de către contribuabilii care, potrivit legii, au obligația depunerii acestei declarații, precum și de către reprezentanții fiscali ai acestora, inscriind cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute în formular.
Cod numeric personal/număr de identificare fiscală - se va înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui contribuabil ori numărul atribuit de către Ministerul Finanțelor persoanelor fizice fără domiciliu în România, după caz.
Se completează de către contribuabilii care au conturi bancare.
A. Date privind contractul încheiat între părți
Se completează de către contribuabili sau de către reprezentanții fiscali desemnați ai acestora.
Nume și prenume (denumire) chiriaș/arendaș - se înscriu datele din contractul de închiriere sau arendare încheiat între părți și înregistrat la organul fiscal.
Contract de închiriere/subinchiriere/arendare - se înscriu numărul sub care a fost înregistrat la organul fiscal contractul încheiat între părți, precum și data înregistrării acestuia.
Cota-parte deținută în coproprietate - în situația în care bunul face obiectul unei proprietăți comune și este închiriat în întregime, se va înscrie cota-parte procentuală din proprietate care revine contribuabilului conform contractului de închiriere/arendare.
Data începerii derulării contractului - se înscrie data prevăzută în contractul încheiat între părți pentru cedarea folosinței bunului.
Data încetării contractului - se înscrie data prevăzută pentru încetarea cedarii folosinței bunului, din contractul încheiat între părți.
Date de identificare a bunului - se înscriu datele de identificare a bunului a cărui folosință este cedata.
a) pentru imobile (clădiri, terenuri): adresa completa (strada, număr, bloc, etaj, apartament), suprafața totală, din care închiriată;
b) pentru autovehicule: tipul, anul de fabricație, numărul de înmatriculare, seria motorului, seria sasiului;
c) alte bunuri: denumirea bunului, descrierea detaliată, cu identificarea principalelor caracteristici care individualizează bunul.
B. Venit net din cedarea folosinței bunului
rd. 1. Contravaloarea chiriei/arendei conform contractului - se înscrie contravaloarea (în lei) a chiriei/arendei prevăzute în contractul încheiat între părți pentru anul fiscal de raportare, indiferent de momentul plății acesteia.
rd. 2. Suma cheltuielilor ce cad, conform dispozițiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal, dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă - se înscrie suma totală a cheltuielilor ce cad, conform dispozițiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deținător legal, dar care, potrivit clauzelor contractului, sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.
rd. 3. Venit brut - se înscrie suma calculată prin majorarea chiriei/arendei cu suma reprezentând cheltuieli ce cad, conform dispozițiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deținător legal, dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă, respectiv dintre datele înscrise la rd. 1 și rd. 2.
rd. 4. Cheltuieli deductibile - se înscrie suma rezultată din aplicarea unei cote de cheltuieli de 30% la venitul brut (rd. 3), reprezentând cheltuieli deductibile aferente venitului.
rd. 5. Venit net - se înscrie diferența dintre venitul brut și cheltuielile deductibile aferente, respectiv dintre datele înscrise la rd. 3 și 4.
C. Plati anticipate cu titlu de impozit pe venit
Tabel - se înscriu datele referitoare la plățile anticipate efectuate în cursul anului în contul impozitului pe venit, pe baza deciziei de impunere transmise de organul fiscal: felul documentului de plată, seria/numărul documentului, data emiterii, suma plătită.
Date de identificare a reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligațiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentantul fiscal desemnat de contribuabil, inclusiv contul bancar al acestuia, dacă exista.
de completare a formularului "Declarație anuală de venit pentru asociațiile fără personalitate juridică"
Declarația se completează și se depune de către asociațiile fără personalitate juridică constituite potrivit legii între persoane fizice care desfășoară activități independente.
Declarația se depune prin asociatul desemnat prin contract sa răspundă pentru îndeplinirea obligațiilor asociației față de autoritățile publice:
- anual, până la data de 15 martie a anului următor de realizare a venitului, la organul fiscal în a cărui raza teritorială își are sediul asociația;
- ori de câte ori asociatul desemnat constata erori în declarația depusa anterior, prin completarea unei declarații rectificative, situație în care se va înscrie "X" în casuta prevăzută în formular în acest scop.
Declarația rectificativa se poate depune până în momentul inițierii de către organul fiscal a unei acțiuni de control fiscal privind perioada la care se referă.
Declarația se completează în doua exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui raza teritorială își are sediul asociația;
- copia se păstrează la sediul asociației, împreună cu celelalte documente privind activitatea acesteia.
Declarația se pune gratuit la dispoziție asociației.
Date de identificare a asociației fără personalitate juridică
Se completează de către asociatul desemnat prin contract sa răspundă pentru îndeplinirea obligațiilor asociației față de autoritățile publice, inscriind cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute în formular, pe baza datelor din contractul de asociere, inclusiv cele referitoare la contul bancar, dacă exista.
Se înscrie codul fiscal din certificatul de înregistrare fiscală, dacă asociația a fost înregistrată ca plătitor de impozite și taxe.
A. Tipul asociației fără personalitate juridică
Se va înscrie "X" în casuta corespunzătoare tipului de asociație, după caz.
Numărul și data înregistrării contractului de asociere la organul fiscal - se înscriu numărul sub care contractul de asociere a fost înregistrat la organul fiscal, precum și data înregistrării acestuia.
Se înscriu numele și prenumele responsabilului asociației desemnat prin contract, conform legii, sa îndeplinească obligațiile asociației față de autoritățile publice.
B. Date privind activitatea desfășurată
Se înscriu obiectul principal de activitate al asociației, perioada de funcționare, numărul de asociați, conform contractului de asociere, numărul și data autorizației de funcționare, precum și organul emitent.
C. Venit net din activități independente
Se va completa pe baza datelor din evidența contabilă în partida simpla a asociației fără personalitate juridică, pe tipuri de activități desfășurate: activități comerciale, profesii liberale și, respectiv, valorificarea sub orice formă a drepturilor de proprietate intelectuală, după caz.
rd. 1, 5 și 9. Venit brut - se înscrie venitul brut realizat în cadrul activității desfășurate, pe tipuri de activități, reprezentând veniturile în bani și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natura încasate în anul de raportare, pe categorii de venit, atât din activitatea de baza, cat și din activități adiacente.
rd. 2, 6 și 10. Cheltuieli deductibile - se înscriu cheltuielile, pe tipuri de activități, cu condiția să fie efectuate în interesul direct al activității, sa corespundă unor cheltuieli efective, să fie justificate cu documente și să fie cuprinse în cheltuielile exercițiului financiar al anului în cursul căruia au fost plătite. În cazul în care activitatea se desfășoară prin mai multe puncte de lucru, se înscrie suma reprezentând totalul cheltuielilor deductibile aferente veniturilor realizate din activitățile respective pe fiecare punct de lucru.
rd. 3, 7 și 11. Venit net - se înscrie diferența dintre venitul brut și cheltuielile aferente deductibile, pe tipuri de activități, dacă venitul brut este mai mare decât cheltuielile deductibile fiscal.
rd. 4, 8 și 12. Pierdere fiscală - se înscrie diferența dintre cheltuielile aferente deductibile și venitul brut, pe tipuri de activități, dacă venitul brut este mai mic decât cheltuielile deductibile fiscal.
rd. 13. Venit net anual - se va înscrie suma calculată prin însumarea venitului net, pe tipuri de activități, respectiv datele înscrise la rd. 3, 7 și 11.
rd. 14. Pierdere fiscală anuală - se va înscrie suma calculată prin însumarea pierderilor fiscale, pe tipuri de activități, respectiv datele înscrise la rd. 4, 8 și 12.
D. Distribuția pe asociați a venitului net/pierderii realizat/realizate la nivelul asociației
col. 1. Nume și prenume asociat - se va completa cu numele și prenumele fiecărui asociat.
col. 2. Cod numeric personal/număr de identificare fiscală - se va înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui contribuabil sau numărul atribuit de către Ministerul Finanțelor persoanelor fizice fără domiciliu în România, cu ocazia înregistrării fiscale, după caz.
col. 3. Domiciliul permanent/reședința asociatului - persoanele fizice române vor completa domiciliul, iar ceilalți contribuabili, reședința din România.
col. 4. Cota procentuală de distribuire a venitului net/pierderii realizat/realizate la nivelul asociației - se va înscrie cota de participare a asociatului la veniturile și pierderile asociației, conform contractului de asociere.
col. 5. Venit net distribuit - se va înscrie venitul net distribuit asociatului, calculat prin aplicarea cotei procentuale asupra venitului net anual din activități independente, realizat de asociație (cota procentuală de distribuție din col. 4 din tabel x rd. 13 din declarație).
col. 6. Pierdere fiscală distribuita - se va înscrie pierderea fiscală distribuita asociatului prin aplicarea cotei procentuale de distribuție la pierderea fiscală anuală din activități independente, realizată de asociație (cota procentuală de distribuție din col. 4 din tabel x rd. 14 din declarație).
de completare a declarațiilor informative privind impozitul reținut pe veniturile cu regim de reținere la sursa
"Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile din dividende, pe beneficiari de venit, pe anul ....." Cod MF 14.13.01.13/3i
"Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile din dobânzi, pe beneficiari de venit, pe anul ........ " Cod MF 14.13.01.13/4i
"Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile obținute din jocuri de noroc, din premii și din prime în bani și/sau în natura, alte venituri pe beneficiari de venit, pe anul .............." Cod MF 14.13.01.13/7i
"Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile obținute din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare și părților sociale, pe beneficiari de venit, pe anul ......." Cod MF 14.13.01.13/8i
"Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile din valorificarea sub orice formă a dreptului de proprietate intelectuală, pe beneficiari de venit, pe anul ............." Cod MF 14.13.01.13/9i
"Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile din pensii, pe beneficiari de venit, pe anul ......." Cod MF 14.13.01.13/10i
1. Solicitarea și distribuirea formularelor declarațiilor informative privind impozitul reținut pe veniturile cu regim de reținere la sursa
Se completează la cerere de către plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursa, după caz, în funcție de natura veniturilor plătite.
Cererea se depune la unitatea subordonata Ministerului Finanțelor în a carei raza teritorială plătitorul își are sediul sau domiciliul, după caz, ori unde este luat în evidenta fiscală.
Distribuirea acestor declarații se face gratuit de către organul fiscal mai sus menționat.
2. Completarea declarațiilor informative privind impozitul reținut pe veniturile cu regim de reținere la sursa
Se completează în doua exemplare, după caz, de către plătitorii de venituri din dividende, din dobânzi, din jocuri de noroc, din premii și din prime în bani și/sau în natura, alte venituri din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare și părților sociale, din valorificarea sub orice formă a dreptului de proprietate intelectuală, precum și de către plătitorii de venituri din pensii, pentru fiecare categorie de venit.
col. 1 și col. 2 - se completează pentru fiecare beneficiar de venit persoana fizica, înscriindu-se:
- numele și prenumele beneficiarului de venit;
- codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui beneficiar de venit, pentru persoanele fizice române cu domiciliul în România sau numărul de identificare fiscală atribuit de către Ministerul Finanțelor persoanelor fizice fără domiciliu în România, cu ocazia înregistrării fiscale, după caz.
col. 3. Baza impozabilă - reprezintă totalul venitului impozabil realizat de fiecare beneficiar de venit, pe categorii de venituri.
Baza impozabilă se determina de plătitorul de venit, pe categorii de venituri, în funcție de plățile efectuate către beneficiarul de venit în cursul anului fiscal, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificările ulterioare.
col. 4. Impozit reținut - se înscrie impozitul pe venit calculat și reținut în cursul anului fiscal, determinat prin aplicarea cotei procentuale prevăzute pentru fiecare categorie de venit care se declara asupra bazei de impozitare determinate de plătitor. În cazul veniturilor din pensii se va înscrie impozitul total determinat prin însumarea impozitului pe veniturile din pensii calculat lunar de unitatea plătitoare.
3. Depunerea declarațiilor informative privind impozitul reținut pe veniturile cu regim de reținere la sursa
Originalul declarațiilor informative privind impozitul reținut pe veniturile cu regim de reținere la sursa se depune de către plătitorii acestor venituri la unitatea subordonata Ministerului Finanțelor în a carei raza teritorială plătitorul își are sediul sau domiciliul, după caz, sau unde este luat în evidenta fiscală, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a realizat venitul.
Plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursa, care efectuează anual plati pentru un număr mai mare de 20 de beneficiari, au obligația depunerii declarației în format electronic, format furnizat la cerere de organul fiscal competent.
Declarația în format electronic va fi însoțită de listingul pe suport de hârtie al conținutului, certificat și semnat de persoana competența.
de completare a formularului "Declarație privind veniturile din străinătate a căror impunere în România este finala"
Declarația se completează și se depune de către persoanele fizice române cu domiciliul în România care realizează venituri din străinătate de aceeași natura cu cele a căror impunere în România este finala.
Contribuabilii vor depune câte o declarație pentru fiecare țara - sursa a venitului, inscriind veniturile realizate în țara respectiva.
- anual, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a realizat venitul;
- ori de câte ori contribuabilul constata erori în declarația depusa anterior, prin completarea unei declarații rectificative, situație în care va înscrie "X" în casuta special prevăzută în acest scop în formular.
Declarația rectificativa se poate depune până în momentul inițierii de către organul fiscal a unei acțiuni de control fiscal privind perioada la care se referă.
Declarația se completează în doua exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contribuabilului;
- copia se păstrează de contribuabil.
Declarația se pune gratuit la dispoziție contribuabilului, la solicitarea acestuia.
Date de identificare a contribuabilului
Se completează de către toți contribuabilii care, potrivit legii, au obligația depunerii acestei declarații, inscriind cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute de formular.
În cazul completării declarației de către reprezentantul fiscal datele înscrise vor fi cele ale contribuabilului în numele căruia acționează.
Adresa - persoanele fizice române vor completa domiciliul, iar ceilalți contribuabili, reședința în România.
Cod numeric personal - se va înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din buletinul de identitate al fiecărui contribuabil, după caz.
Se completează de către contribuabilii care au conturi bancare deschise la instituții bancare aflate pe teritoriul României.
Statul în care s-a realizat venitul
Se va completa cu denumirea tarii în care contribuabilul a realizat venitul declarat.
A. Venituri realizate în străinătate a căror impunere în România este finala
rd. 1-rd. 5 - se completează de către contribuabili, în funcție de venitul realizat în străinătate, înscriindu-se suma reprezentând venitul impozabil realizat în străinătate.
B. Impozit plătit în străinătate
Se completează de către contribuabilii care, pentru același venit și în decursul aceleiași perioade impozabile, sunt supuși impozitului pe venit atât pe teritoriul României, cat și în străinătate.
Se va înscrie suma reprezentând impozitul pe venit plătit în străinătate pentru care statul respectiv și-a exercitat dreptul de deducere.
Tabel - se înscriu datele referitoare la impozitul efectiv plătit în străinătate, direct sau prin reținere la sursa, pentru venitul obținut în străinătate: categoria de venit, autoritatea fiscală emitenta din statul în care a fost realizat venitul, seria/numărul documentului, data emiterii și suma plătită reprezentând impozit pe venit.
Date de identificare a reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligațiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentantul fiscal desemnat de contribuabil, inclusiv contul bancar al acestuia, dacă exista.
Anexa III
CARACTERISTICI DE TIPĂRIRE,
MODUL DE DIFUZARE, UTILIZARE ȘI PĂSTRARE A FORMULARELOR
1. Denumire: Declarație de venit global
1.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete.
Originalul: textul - culoare negru intens,
chenarele - o culoare diferita de negru
Copia: textul și chenarele - o singura culoare
1.4. Se difuzează: gratuit
1.5. Se utilizează la: declararea veniturilor care se supun procedurii de globalizare, obținute în anul fiscal de raportare
1.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: contribuabil sau de reprezentantul fiscal, după caz
1.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contribuabilului;
1.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.
2. Denumire: Declarație specială privind veniturile din activități independente realizate într-o formă de asociere
2.1. Cod: 14.13.01.13/4.4
2.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
2.4. Se difuzează: gratuit
2.5. Se utilizează la: declararea veniturilor și pierderilor distribuite din asociere
2.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: contribuabil sau de reprezentantul fiscal, după caz
2.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul asociației
2.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.
3. Denumire: Declarație specială privind veniturile din străinătate
3.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
3.4. Se difuzează: gratuit
3.5. Se utilizează la: declararea veniturilor și pierderilor realizate din străinătate
3.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: contribuabil sau de reprezentantul fiscal, după caz
3.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contribuabilului
3.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.
4. Denumire: Declarație specială privind veniturile din activități independente - comerciale
4.1. Cod: 14.13.01.13/4.1
4.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
4.4. Se difuzează: gratuit
4.5. Se utilizează la: declararea veniturilor și cheltuielilor efectiv realizate din desfășurarea activităților comerciale, pe fiecare sursa
4.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: contribuabil sau de reprezentantul fiscal, după caz
4.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sursa de venit
4.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.
5. Denumire: Declarație specială privind veniturile din activități independente - profesii liberale
5.1. Cod: 14.13.01.13/4.2
5.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
5.4. Se difuzează: gratuit
5.5. Se utilizează la: declararea veniturilor și cheltuielilor efectiv realizate din exercitarea profesiilor liberale, pe fiecare sursa
5.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: contribuabil sau de reprezentantul fiscal, după caz
5.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sursa de venit
5.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.
6. Denumire: Declarație specială privind veniturile din activități independente - drepturi de proprietate intelectuală
6.1. Cod: 14.13.01.13/4.3
6.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
6.4. Se difuzează: gratuit
6.5. Se utilizează la: declararea veniturilor efectiv realizate din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală și a cheltuielilor deductibile aferente
6.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: contribuabil sau de reprezentantul fiscal, după caz
6.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contribuabilului
6.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.
7. Denumire: Declarație specială privind veniturile din cedarea folosinței bunurilor
7.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
7.4. Se difuzează: gratuit
7.5. Se utilizează la: declararea veniturilor obținute din cedarea folosinței bunurilor, pe fiecare sursa
7.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: contribuabil sau de reprezentantul fiscal, după caz
7.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sursa de venit
7.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.
8. Denumire: Declarație anuală de venit pentru asociațiile fără personalitate juridică
8.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
8.4. Se difuzează: gratuit
8.5. Se utilizează la: declararea veniturilor și cheltuielilor efectiv realizate în cadrul asociației
8.6. Se întocmește în: 2 exemplare
8.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul asociației
8.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al asociației.
9. Denumire: Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile din dividende, pe beneficiari de venit
9.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
9.4. Se difuzează: gratuit
9.5. Se utilizează la: declararea impozitului reținut pentru fiecare beneficiar de venit
9.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: plătitorul de venit cu regim de reținere la sursa
9.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul sau domiciliul plătitorului de venit
- copia la plătitorul de venit
9.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al plătitorului de venit.
10. Denumire: Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile din dobânzi, pe beneficiari de venit
10.1. Cod: 14.13.01.13/4i
10.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
10.4. Se difuzează: gratuit
10.5. Se utilizează la: declararea impozitului reținut pentru fiecare beneficiar de venit
10.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: plătitorul de venit cu regim de reținere la sursa
10.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul sau domiciliul plătitorului de venit
- copia la plătitorul de venit
10.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al plătitorului de venit.
11. Denumire: Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile obținute din jocuri de noroc, din premii și din prime în bani și/sau în natura, alte venituri pe beneficiari de venit
11.1. Cod: 14.13.01.13/7i
11.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
11.4. Se difuzează: gratuit
11.5. Se utilizează la: declararea impozitului reținut pentru fiecare beneficiar de venit
11.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: plătitorul de venit cu regim de reținere la sursa
11.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul sau domiciliul plătitorului de venit
- copia la plătitorul de venit
11.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al plătitorului de venit.
12. Denumire: Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare și părților sociale pe beneficiari de venit
12.1. Cod: 14.13.01.13/8i
12.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
12.4. Se difuzează: gratuit
12.5. Se utilizează la: declararea impozitului reținut pentru fiecare beneficiar de venit
12.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: plătitorul de venit cu regim de reținere la sursa
12.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul sau domiciliul plătitorului de venit
- copia la plătitorul de venit
12.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al plătitorului de venit.
13. Denumire: Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile obținute din valorificarea sub orice formă a dreptului de proprietate intelectuală, pe beneficiari de venit
13.1. Cod: 14.13.01.13/9i
13.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
13.4. Se difuzează: gratuit
13.5. Se utilizează la: declararea impozitului reținut pentru fiecare beneficiar de venit
13.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: plătitorul de venit cu regim de reținere la sursa
13.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul sau domiciliul plătitorului de venit
- copia la plătitorul de venit
13.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al plătitorului de venit.
14. Denumire: Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile din pensii, pe beneficiari de venit
14.1. Cod: 14.13.01.13/10i
14.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
14.4. Se difuzează: gratuit
14.5. Se utilizează la: declararea impozitului reținut pentru fiecare beneficiar de venit
14.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: plătitorul de venit cu regim de reținere la sursa
14.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sediul sau domiciliul plătitorului de venit
- copia la plătitorul de venit
14.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al plătitorului de venit.
15. Denumire: Declarație privind veniturile din străinătate a căror impunere în România este finala
15.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
15.4. Se difuzează: gratuit
15.5. Se utilizează la: declararea veniturilor obținute din străinătate a căror impunere în România este finala
15.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: contribuabil sau de reprezentantul fiscal, după caz
15.7. Circula: - originalul la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contribuabilului
15.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.
16. Denumire: Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate....... pe anul, Înștiințare de plată
16.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
16.4. Se difuzează: gratuit
16.5. Se utilizează la: calculul impozitului pe venitul anual global, stabilirea diferențelor de impozit anual rămase de achitat sau impozitul anual de restituit
16.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contribuabilului
16.7. Circula: - 1 exemplar la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contribuabilului
- 1 exemplar la contribuabil
16.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.
17. Denumire: Decizie de impunere pentru veniturile realizate de persoanele fizice străine și persoanele fizice române fără domiciliu în România ... pe anul, Înștiințare de plată
17.1. Cod: 14.13.03.13/5a
17.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
17.4. Se difuzează: gratuit
17.5. Se utilizează la: definitivarea impozitului pe anul în curs, pe surse și categorii de venit
17.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sursa de venit
17.7. Circula: - 1 exemplar la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla sursa de venit
- 1 exemplar la contribuabil
17.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.
18. Denumire: Decizie de impunere pentru veniturile realizate din străinătate de persoanele fizice române cu domiciliul în România, a căror impunere în România este finala,... pe anul, Înștiințare de plată
18.1. Cod: 14.13.03.13/8a
18.3. Caracteristici de tipărire: se tipareste pe ambele fete
18.4. Se difuzează: gratuit
18.5. Se utilizează la: stabilirea impozitului pe venit
18.6. Se întocmește în: 2 exemplare
de: organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contribuabilului
18.7. Circula: - 1 exemplar la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul contribuabilului
- 1 exemplar la contribuabil
18.8. Se arhiveaza: la dosarul fiscal al contribuabilului.